sharpening skills for ielts writing task 1
1. Sự thay đổi lớn nhất được nhìn thấy ở số liệu cho xe dưới 20 triệu, loại mà đã giảm đều trong suốt thời kì 12 năm còn 0.8 triệu người sử dụng vào năm 2010. Trái lại, số lượng người dùng xe trên 50 triệu tăng đều, đạt 30 triệu người vào năm 2010, và số liệu cho xe trên 70 triệu cũng tăng thêm 3 triệu người.
Gợi ý: little change
Answer: The most significant change was seen in the figures for bikes worth under 20 million, which steadily decreased over the 12-year period to 0.8 million users in 2010. In contrast, the number of people using bikes worth over 50 million steadily increased, reaching 30 million in 2010, and the figures for bikes worth over 70 million also rose by 3 million.
Preview text:
15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS 0 about:blank 1/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS VỀ TÁC GIẢ ĐINH THẮNG
Sáng lập và chủ nhiệm bộ phận Học thuật tại A&M | IELTS. 8.0 Writing và 8.0 Speaking công nhận bởi IDP Việt Nam.
Diễn giả Hội thảo IELTS tổ chức bởi IDP Việt Nam (05/2022)
Chứng chỉ ngành Ngôn ngữ Anh đại học Brighton, Anh Quốc.
Kinh nghiệm dạy IELTS 2012-2023
Tác giả của các đầu sách tự học IELTS nổi tiếng trong cộng đồng học IELTS tại Việt Nam như Boost
your vocabulary Cambridge IELTS 8-17 và Hướng dẫn viết câu trong IELTS Writing 6.5-7.5 đã giúp ít
nhất 24 bạn đạt 9.0 Reading và 4 bạn đạt 7.5 writing.
Thành viên ban quản trị của 02 trong số các cộng đồng IELTS lớn nhất tại Việt Nam: Facebook group
IELTS Việt (hơn 400.000 thành viên) và Facebook group IELTS Family – Các nhóm tự học IELTS (hơn 160.000 thành viên) 1 about:blank 2/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS NHÓM BIÊN SOẠN SÁCH
Thầy Đinh Thắng – Chủ biên
Cô Như Ngọc – Biên soạn
Thu Hằng – Thiết kế bìa
Phương Anh & Sơn Tùng – tổng hợp và hiệu đính ảnh/layout
Bạn có thể tham gia các group Facebook sau
Để tải các tài liệu IELTS do tác giả viết IELTS Việt
https://www.facebook.com/groups/ieltsviet/
IELTS Family – Các nhóm tự học IELTS https://www.facebook.com/groups/IELTSfamily/ 2 about:blank 3/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
CÁC BƯỚC SỬ DỤNG SÁCH
1. Đọc và tổng hợp mẫu c u trúc cho t ấ n ừ g dạng.
Đây là vở writing task 1 ghi chép các cấu trúc mà mình yêu cầu học sinh làm. Tổng hợp
tầm 20 trang cấu trúc là đủ đi thi 7-7.5 writing về mặt từ vựng/ng pháp r ữ ồi.
2. Lấy 1 bài writing task 1 CŨ mà bạn ĐÃ viết ra và cố gắng sử dụng các m u c ẫ ấu trúc đã
học được trong này để thay cho những cấu trúc đơn giản của bạn. VD: sử dụng các
mẫu câu ghép thay cho các câu đơn khi miêu tả biểu đồ.
3. Còn nếu chưa viết bài nào thì b n hãy l ạ
ấy 1 tập đề writing ra và luyện viết dựa trên
các mẫu cấu trúc đã tổng hợp nhé. Các b n nên luy ạ ện viết m i d
ỗ ạng ít nhất 5 bài để
chắc chắn đã học thuộc và sử dụng được các cấu trúc này m t cách thành th ộ o và ạ chính xác nhé. 3 about:blank 4/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS Contents
1. Line chart.................................................................................................................................................. .7
1.2. Simon - Internet Users as percentage of popula on ......................................................................... 7
1.3. Simon - Interna onal migra on in UK ............................................................................................ .7
1.4. Simon - UK acid rain emission ............................................................................................................ 8
1.5. Simon - Water consump on ............................................................................................................ 9
1.6. Simon - Car ownership ..................................................................................................................... 9
1.7. Public Transport Usage .................................................................................................................... 10
1.8. Global Tourism ................................................................................................................................. 10
1.9. Fuel Expenditure .............................................................................................................................. 11
1.10. Urban Crime Trends ....................................................................................................................... 11
1.11. Canadian Graduates ....................................................................................................................... 12
1.12. Whooping Cough Vaccina ons ...................................................................................................... 12
1.13. Rural-Urban Migra on ................................................................................................................... 13
1.14. Capital City Migra on .................................................................................................................... 13
1.15. Recycled materials (Road to IELTS test 3) ...................................................................................... 14
1.16. Bakery sales (Road to IELTS test 4) ................................................................................................ 14
2. Bar chart .................................................................................................................................................. 16
2.2. Simon - Marriages and divorces ..................................................................................................... 16
2.3. Simon - Levels of par cipa on ....................................................................................................... 16
2.4. Simon - Consumer good ................................................................................................................... 17
2.5. Simon - House prices ........................................................................................................................ 17
2.6. News Consump on .......................................................................................................................... 18
2.7. Global Urbaniza on ......................................................................................................................... 19
2.8 Brazilian Weather .............................................................................................................................. 19
2.9. Charitable Giving .............................................................................................................................. 20
2.10. Southland Exports .......................................................................................................................... 20
2.11. Interna onal Graduates in Canada ................................................................................................ 21
2.12. Global Ageing ................................................................................................................................. 21
2.13. Industry Share ................................................................................................................................ 22
2.14. UK Workforce ................................................................................................................................. 22
2.15. UK Housing ..................................................................................................................................... 23
2.16. Gender Employment ...................................................................................................................... 23 4 about:blank 5/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
2.17. Computer Ownership ..................................................................................................................... 23
2.18. Household Spending ...................................................................................................................... 24
3. Table ........................................................................................................................................................ 24
3.1. Simon - Rail networks ..................................................................................................................... .24
3.2. Simon - Poverty propor on in Australia .......................................................................................... 24
3.4. Simon - Daily ac vi es ..................................................................................................................... 25
3.5. Simon - Goods consume1. .............................................................................................................. 25
3.6. Pa ent Sa sfac on .......................................................................................................................... 26
3.7. Bristol University Enrolment ............................................................................................................ 26
3.8. Produc on of grains ......................................................................................................................... 27
4. Pie chart .................................................................................................................................................. 28
4.1. Tips for pie chart .............................................................................................................................. 28
4.2. Electricity Produc on Sources ......................................................................................................... 28
4.3. Simon - Diet ...................................................................................................................................... 28
4.4. Student Expenditure ........................................................................................................................ 28
4.5. Online Shopping Trends ................................................................................................................... 29
4.6. TV Viewing Devices .......................................................................................................................... 29
4.7. News Access ..................................................................................................................................... 30
5. Map ......................................................................................................................................................... 31
5.1. Tips for map ..................................................................................................................................... 31
5.2. Simon - Vil age of Chorleywood ....................................................................................................... 31
5.3. Simon - Gal ery ................................................................................................................................. 31
5.4. Simon - House design ....................................................................................................................... 31
5.5. Simon - 2 proposed supermarket .................................................................................................... 32
5.6. Museum Floor Plans ....................................................................................................................... .32
5.7. West Park School Evolu on ............................................................................................................. 33
5.8. Fossil Discovery ................................................................................................................................ 33
5.9. Headland Erosion ............................................................................................................................. 34
5.10. Stokeford Vil age Evolu on ............................................................................................................ 34
5.11. Museum Transforma on ............................................................................................................... 35
5.12. Poulton Town Evolu on ................................................................................................................. 35
5.13. Fosbury Town Expansion ............................................................................................................... 36
5.14. Dubai Transforma on .................................................................................................................... 36
5.15. University Campus Upgrades ......................................................................................................... 37 5 about:blank 6/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
6. Process .................................................................................................................................................... 38
6.1. Tips for process diagram .................................................................................................................. 38
6.2. Simon - Forecast in Australia .......................................................................................................... .38
6.3. Simon - Brick manufacturing ............................................................................................................ 38
6.4. Simon - Water cycle ......................................................................................................................... 39
6.5. Simon – Paper recycling ................................................................................................................... 39
6.6. Honey Produc on ............................................................................................................................ 40
6.7. Fish pie produc on ......................................................................................................................... .40
6.8. Forestry management ...................................................................................................................... 41
6.9. Plas c Bo le Recycling .................................................................................................................... 41
6.10. Wood Produc on ........................................................................................................................... 42
6.11. Clog Making.................................................................................................................................... 42
6.12. Lithography Prin ng ....................................................................................................................... 43
6.13. Tepee Construc on ........................................................................................................................ 43
7. Mixed charts............................................................................................................................................ 44
7.1. Weather pa erns ............................................................................................................................. 44
7.2. Popula on Figures in Japan ............................................................................................................. 44
7.3. Healthcare resources and life expectancy ....................................................................................... 45
7.4. Endangered Plants ........................................................................................................................... 45
7.5. Biodiversity Threats ........................................................................................................................ .46
7.6. Educa on and Employment ............................................................................................................. 46
7.7. 3D Cinema ........................................................................................................................................ 47
7.8. Olympic Par cipants ........................................................................................................................ 48
7.9. Entertainment Venues - Road to IELTS test 2 .................................................................................. 48 6 about:blank 7/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS 1. LINE CHART
1.1. Tips for “line chart”
1.2. Simon - Internet Users as percentage of population
1. Phần trăm người Việt Nam và Thái Lan đọc sách hàng ngày là lớn hơn khi so sánh với người Lào
Gợi ý: A much larger percentage, in comparison with
Answer: A much larger percentage of Vietnamese and Thais read books daily in comparison with Laotians 2.
Việt Nam đã trải qua sự tăng trưởng nhanh nhất về số người đọc sách hàng ngày.
Gợi ý: experienced the fastest growth
Answer: Vietnam experienced the fastest growth in the number of people reading books daily. 3.
Số liệu của Việt Nam và Lào thấp hơn, ở mức lần lượt là 20% và 40%
Gợi ý: The figures, respectively
Answer: The figures for Vietnam and Laos were lower, at 20% and 40%, respectively. 4.
Vào năm 2010, số lượng người đọc sách tại Việt Nam đã tăng lên 2 triệu người, trong khi số liệu
của Lào đạt 1,2 triệu người Gợi ý: rose, while
Answer: In 2010, the number of people reading books in Vietnam rose to 2 million, while the figure for Laos reached 1.2 million. 5.
35 % người Việt Nam đã đọc sách, so sánh với 30% của Lào và 25% của Campuchia. Gợi ý: compared to
Answer: 35% of Vietnamese read books, compared to 30% of Laotians and 25% of Cambodians.
1.3. Simon - International migration in UK 1.
Số lượng người đi xem phim và đọc sách đều tăng trong suốt khoảng thời gian đã cho, nhưng số
liệu của người xem phim cao hơn đáng kể
Gợi ý: significantly higher
Answer: The number of people going to the movies and reading books both increased over the given
period, but the figures for moviegoers were significantly higher. 2.
Số lượng người đi xem phim đã đạt đỉnh vào năm 2010 và 2015 Gợi ý: peaked
Answer: The number of people going to the movies peaked in 2010 and 2015. 3.
Vào năm 2000, có 2 triệu người đọc sách trong khi số lượng đi xem phim đứng ở mức 3 triệu người Gợi ý: stood at 7 about:blank 8/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS Answer :
In 2000, there were 2 million people reading books while the number of moviegoers stood at 3 million. 4.
Số liệu cho người đọc sách là 2 triệu người vào năm 2000, và số liệu này vẫn giữ nguyên mức đó cho đến năm 2005
Gợi ý: remained at a similar level
Answer: The figure for book readers was 2 million in 2000, and it remained at a similar level until 2005. 5.
Từ 2010 đến 2015, số lượng người đọc sách tăng đến 3 triệu người, nhưng có một sự tăng lên ít
hơn rất nhiều ở số lượng người đi xem phim. Gợi ý: a much smaller rise
Answer: From 2010 to 2015, the number of book readers increased to 3 million, but there was a much
smaller rise in the number of moviegoers. 6.
Sau năm 2010, số lượng người xem phim vẫn duy trì ở mức cao, nhưng số lượng người đọc sách dao động.
Gợi ý: remain high, fluctuated
Answer: After 2010, the number of moviegoers remained high, but the number of book readers fluctuated. 7.
Số lượng người đọc sách giảm đột ngột vào năm 2017 trước khi đạt đỉnh vào năm 2019
Gợi ý: fell suddenly, peak (v) at
Answer: The number of book readers fell suddenly in 2017 before peaking in 2019. 8.
Số lượng người đi công viên tăng lên 2.5 triệu người vào năm 2015, nhưng lại về mốc 1.2 triệu người vào năm 2017 Gợi ý: fell back to
Answer: The number of park visitors increased to 2.5 million in 2015, but fell back to 1.2 million in 2017.
1.4. Simon - UK acid rain emission 1.
Sự suy giảm gia tăng mạnh nhất được thấy ở lượng mì gói được tiêu thụ.
Gợi ý: the most dramatic decrease
Answer: The most dramatic decrease was seen in the amount of instant noodles consumed. 2.
Việt Nam đã chịu trách nhiệm cho 6 tấn khí thải CO2, trong khi Thái Lan đã thải ra 7,2 tấn. Gợi ý: be responsible for
Answer: Vietnam was responsible for 6 tons of CO2 emissions, while Thailand emitted 7.2 tons.…… 3.
Trong khi lượng mì gói giảm dần dần, lượng muối được tiêu thụ đã chứng kiến một sự tăng nhẹ
vào năm 2010, đạt đỉnh 3 tấn vào năm 2012.
Gợi ý: While, reaching a peak of
Answer: While the amount of instant noodles gradually decreased, the amount of salt consumed saw
a slight increase in 2010, reaching a peak of 3 tons in 2012. 8 about:blank 9/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
1.5. Simon - Water consumption 1.
Rõ ràng là tỉ lệ tội phạm ở Châu Á tăng đáng kể từ năm 2000 đến 2010, và Thái Lan chiếm phần lớn nhất trong số đó
Gợi ý: rose significantly, accounted for, the largest proportion
Answer: It is clear that the crime rate in Asia rose significantly from 2000 to 2010, and Thailand
accounted for the largest proportion of it. 2.
Cho đến năm 2010, số lượng tội phạm ở Việt Nam đã tăng đến 2 triệu, Thái Lan tăng lên 2.1 triệu
và Lào đã đạt 2.3 triệu.
Gợi ý: By. (year). , had + PII (Past perfect)
Answer: By 2010, the number of crimes in Vietnam had increased to 2 million, Thailand had risen to 2.1
million, and Laos had reached 2.3 million. 3.
Vào năm 2010, dân số của nước A và B lần lượt là là 5 triệu và 10 triệu Gợi ý: respectively
Answer: In 2010, the populations of country A and B were 5 million and 10 million, respectively. 4.
Số lượng thóc của nước A, ở mức 2 tấn, cao hơn nhiều so với nước B, ở mức 0.6 tấn, điều này có
thể được giải thích bởi sự thật là nước A có gấp 20 lần đất canh tác.
Gợi ý: had …. times more….
Answer: The amount of rice in country A, at 2 tons, was much higher than that of country B, at 0.6 tons,
which can be explained by the fact that country A had 20 times more arable land. 1.6. Simon - Car ownership 1.
Nhìn chung, số lượng người Việt Nam sở hữu xe máy tăng trong khoảng 1999-2010. Cụ thể, số
lượng người sở hữu xe trên 50 triệu tăng trong khi số lượng người sở hữu xe dưới 50 triệu giảm.
Gợi ý: Overall, In particular
Answer: Overall, the number of Vietnamese people owning motorbikes increased between 1999 and
2010. In particular, the number of people owning bikes worth over 50 million increased, while the
number of people owning bikes worth under 50 million decreased. 2.
Việc sở hữu xe dưới 50 triệu là rất ít phổ biến tại Việt Nam, với chỉ 5% dân số rơi vào (sử dụng) loại này.
Gợi ý: It was uncommon for…, falling into this category
Answer :It was uncommon for people in Vietnam to own bikes worth under 50 million, with only 5% of
the population falling into this category. 3.
Xe trên 50 triệu là loại xe máy phổ biến nhất ở Việt Nam từ 1999-2010, mặc dù có một sự thay
đổi nhỏ về số liệu của loại xe này.
Gợi ý: the most common type, little change
Answer: Bikes worth over 50 million were the most common type of motorbike in Vietnam from 1999
to 2010, although there was little change in their figures. 9 about:blank 10/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS 4.
Sự thay đổi lớn nhất được nhìn thấy ở số liệu cho xe dưới 20 triệu, loại mà đã giảm đều trong
suốt thời kì 12 năm còn 0.8 triệu người sử dụng vào năm 2010. Trái lại, số lượng người dùng xe trên 50
triệu tăng đều, đạt 30 triệu người vào năm 2010, và số liệu cho xe trên 70 triệu cũng tăng thêm 3 triệu người. Gợi ý: little change
Answer: The most significant change was seen in the figures for bikes worth under 20 million, which
steadily decreased over the 12-year period to 0.8 million users in 2010. In contrast, the number of
people using bikes worth over 50 million steadily increased, reaching 30 million in 2010, and the figures
for bikes worth over 70 million also rose by 3 million. 1.7. Public Transport Usage
1. Sự chênh lệch giữa 2 nhóm người là cực kì đáng chú ý ở người ăn chay và người ăn cá, với sự
khác biệt lớn nhất giữa 20% người trẻ ăn chay và 62% người già ăn cá.
Gợi ý: fluctuation, pattern
Answer :The fluctuation between the two groups is extremely noticeable among vegetarians and fish
eaters, with the most significant difference being between 20% of young people who are vegetarians
and 62% of old people who eat fish.
2. Thực sự có một phần trăm thấp hơn của người già ăn chay (37%) so với người trẻ ăn chay (63%).
Gợi ý: actually, a lower percentage of.
Answer :There is actually a lower percentage of old people who are vegetarians (37%) compared to younger people (63%).
3. Đáng lưu tâm là có một sự dao động đáng kể về thói quen ăn uống của người Việt: bắt đầu với 20%
cho người ăn chay, số liệu tăng lên 30% trước khi giảm mạnh xuống đáy 12%.
Gợi ý: noteworthy, marked fluctuations, starting at, a low of
Answer: It is noteworthy that there are marked fluctuations in the eating habits of Vietnamese people:
starting at 20% for vegetarians, the figure increased to 30% before dropping sharply to a low of 12%.
4. Trái lại, những số liệu cho người già giữ ở mức khá ổn định, với mốc cao nhất là 70% cho người ăn
chay và mốc thấp nhất là 15% cho người ăn thịt lợn.
Gợi ý: By contrast, hold fairly steady, a high of, a low of
Answer :By contrast, the figures for old people hold fairly steady, with a high of 70% for vegetarians
and a low of 15% for pork eaters. 1.8. Global Tourism
1. Vào năm 2000, có 1000 người đi đến thư viện, gấp đôi số lượng người đi đến địa điểm được yêu
thích kế tiếp, bảo tàng. Tuy nhiên, từ năm 2005 đến 2010, có một sự giảm đi 200 người trong số
lượng người đi đến thư viện trong khi có một sự tăng lên 300 người đi đến bảo tàng.
Gợi ý: twice as many as, However, whereas 10 about:blank 11/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
Answer: In 2000, 1000 people went to the library, twice as many as those who went to the next most
popular place, the museum. However, from 2005 to 2010, there was a decrease of 200 people going to
the library whereas there was an increase of 300 people going to the museum.
2. Vào năm 2005, số lượng người đi đến thư viện và bảo tàng gần như bằng nhau, ở mốc 700 người. Gợi ý: almost equal
Answer: In 2005, the number of people going to the library and the museum was almost equal, at 700.
3. Số lượng người đi đến công viên tăng một cách ổn định trong suốt thời kỳ, nhưng cho đến năm 2012,
tổng số người chỉ có 220 người.
Gợi ý: rose steadily, the total was still
Answer: The number of people going to the park rose steadily throughout the period, but by 2012, the
total was still only 220 people.
4. Số lượng người đi đến rạp chiếu phim và công viên vẫn tương đồng từ năm 2000 đến năm 2005, nhưng
sau đó có một sự tăng lên lớn hơn ở số lượng người đi đến công viên so với rạp chiếu phim.
Gợi ý: similar, a greater increase
Answer: The number of people going to the cinema and the park was similar from 2000 to 2005, but
thereafter there was a greater increase in the number of people going to the park compared to the cinema. 1.9. Fuel Expenditure 1.
Phần trăm người đi đến công viên gấp đôi người đi đến thư viện Gợi ý: twice
Answer: The percentage of people going to the park was twice that of those going to the library. 1.10. Urban Crime Trends
1. Vào năm 2010, có thể thấy rằng màu vàng là màu phổ biến nhất, với 3 triệu sản phẩm. Con số
này tăng lên 4.2 triệu vào năm 2012, nhưng sau đó có một xu hướng đi xuống cho đến năm 2016.
Gợi ý: The most common, a downward trend
Answer: In 2010, it could be seen that yellow was the most common color, with 3 million products. This
number increased to 4.2 million in 2012, but then there was a downward trend until 2016.
2. Tại thời điểm này, số liệu đứng ở mốc 2 triệu. Số liệu này đã tăng nhẹ vào năm 2018, sau đó vẫn tiếp
tục dao động trong phần còn lại của giai đoạn.
Gợi ý: stood at, rose slightly, continued to fluctuate, the remaining period Answer :
At this period, the figure stood at 2 million. It rose slightly in 2018, and then continued to fluctuate for the remaining period.
3. Vào năm 2010, số lượng sản phẩm màu đỏ đứng ở mốc 1 triệu sản phẩm và có một xu hướng giống
với màu vàng cho đến năm 2012.
Gợi ý: followed a similar trend to 11 about:blank 12/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
Answer: In 2010, the number of red products stood at 1 million and followed a similar trend to yellow until 2012.
4. Tại thời điểm đó, số liệu tăng sản phẩm màu cam tăng, đứng ở mốc 3.6 triệu sản phẩm vào năm 2010.
Có một sự giảm nhẹ ở năm tiếp theo, nhưng kể từ đó, xu hướng nhìn chung đã đi lên.
Gợi ý: a marginal decrease, the trend was generally upwards.
Answer: At that time, the number of orange products increased, standing at 3.6 million in 2010. There
was a marginal decrease the following year, but since then, the trend was generally upwards.
5. Số lượng sản phẩm màu xanh lá cây thay đổi ít trong suốt 20 năm. Gợi ý: changed little
Answer: The number of green products changed little over the 20 years. 1.11. Canadian Graduates 1.
Vào năm 2000, sự khác biệt ít nổi bật hơn với 10 triệu dân nông thôn và 12 triệu dân thành thị. Gợi ý: less marked
Answer :In 2000, the difference was less marked with 10 million rural residents and 12 million urban residents. 2.
Tuy nhiên, cho đến 2005, đã có một sự tăng trưởng đáng kể hơn ở số lượng dân thành thị. Năm
đó, số liệu tăng lên 18.2 triệu, so sánh với 11.3 triệu dân nông thôn.
Gợi ý: more significant growth, compared to
Answer :However, by 2005, there had been more significant growth in the number of urban residents.
In that year, the figure increased to 18.2 million, compared to 11.3 million rural residents. 3.
Từ 2005 đến 2008, có một sự tăng nhẹ. Điều này được theo sau bởi một thời kỳ 3 năm khi mà
các số liệu giảm, sau đó bình ổn (dàn phẳng) ở mức trên 23 triệu dân thành thị và xấp xỉ 13.9 triệu dân nông thôn.
Gợi ý: That was followed by a period of….years, flattened out
Answer: From 2005 to 2008, there was a slight increase. That was followed by a period of three years
when the figures declined, then flattened out at just over 23 million urban residents and approximately 13.9 million rural residents.
1.12. Whooping Cough Vaccinations 1.
Sau năm 2006, có một sự dâng lên (tăng mạnh) về số lượng người học đại học từ 1 triệu đến xấp xỉ 6 triệu người. Gợi ý: a surge in
Answer :After 2006, there was a surge in the number of university students from 1 million to approximately 6 million. 2.
Mặc dù số liệu này giảm trong một vài năm tiếp theo, nó đạt đỉnh lần nữa vào năm 2009 và dao
động mạnh cho đến năm 2012.
Gợi ý: Although, peaked again, fluctuated considerably
Answer: Although this figure declined in the following years, it peaked again in 2009 and fluctuated considerably until 2012. 12 about:blank 13/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS 1.13. Rural-Urban Migration 1.
Nước A bắt đầu với nhiều khách du lịch nhất (khoảng 3 triệu người) và xuyên suốt khoảng thời
gian luôn chứng kiến những sự tăng lên đáng kể, đặc biệt từ 2012 đến 2020 (3.2 triệu đến 6 triệu) với
việc xu hướng tăng lên này được dự đoán sẽ tiếp tục (đạt 10 triệu vào năm 2027)
Gợi ý: sees significant increases, predicted to continue
Answer: Country A sees significant increases in tourist numbers, starting as the highest (around 3
million) and consistently witnessing substantial rises, especially from 2012 to 2020 (from 3.2 million to
6 million), with this upward trend predicted to continue (reaching 10 million by 2027).
2. Tương tự vậy, Nước B sau một sự khởi đầu chậm từ 2012 đến 2020 chứng kiến một sự tăng nhanh về
số lượng khách du lịch, và khoảng sau 2025 được dự đoán sẽ chứng kiến một sự tăng mạnh hơn nữa,
vượt qua số liệu năm 2020 của nước A và đạt 20 triệu cho đến năm 2030.
Gợi ý: a slow start, after…is predicted to see, surpassing…. and reaching….
Answer: Similarly, Country B, after a slow start from 2012 to 2020, witnesses a rapid increase in tourist
numbers, and it is predicted that after 2025, there will be an even stronger increase, surpassing the
2020 figures of Country A and reaching 20 million by 2030. 3.
Trong khi đang ổn định hoàn toàn từ năm 2012 đến 2020, sự tăng trưởng của nước C ít mạnh hơn
so với 2 nước kia (từ 2.1 triệu đến 3 triệu). Thêm vào đó, sau 2020, số liệu được dự đoán rằng sẽ chững
lại ở mức 1,2 triệu vào năm 2030.
Gợi ý: a slow start, after…is predicted to see, surpassing…. and reaching….
Answer: While remaining completely stable from 2012 to 2020, the growth of Country C is less robust
than the other two countries (from 2.1 million to 3 million). Furthermore, after 2020, it is predicted that
the figures will reach a plateau at 1.2 million by 2030. 1.14. Capital City Migration 1.
Số lượng khách du lịch đến nước A tăng đáng kể trong 2 thời kỳ từ 2000 đến 2005 (tăng thêm 5
triệu và 7 triệu), và sau đó từ 2007 đến 2009 (tăng thêm 6 triệu và 8 triệu), với một sự tăng nhẹ 1 triệu ở khoảng giữa.
Gợi ý: rose considerably, in two periods, with a more gentle growth of…
Answer: The number of tourists visiting Country A rose considerably in two periods from 2000 to 2005
(increasing by 5 million and 7 million), and then from 2007 to 2009 (increasing by 6 million and 8
million), with a more gentle growth of 1 million in between. 2.
Số liệu của nước B bắt đầu ở mức 12 triệu, sau đó đạt định ở 20 triệu - số liệu cao nhất trong cả
4 nước và trong tất cả các năm trước khi dừng ở mốc cao nhất biểu đồ vào năm 2012 (24 triệu - cùng mức với nước A).
Gợi ý: the highest of any reason, in any year , before finishing as the joint-highest
Answer: The figures for Country B started at 12 million, then peaked at 20 million - the highest of any
reason and in any year among the four countries - before finishing at the chart-topping figure in 2012
(24 million - the same level as Country A). 3.
Số lượng khách du lịch đến nước C tăng một cách chậm rãi trong 3 năm đầu tiên (từ 1 triệu lên
3 triệu), nối tiếp là một sự tăng lên đột ngột lên 10 triệu trước khi chững lại ở mức 8 triệu vào năm 2012.
Gợi ý: climbed gently, followed by an upswing 13 about:blank 14/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
Answer: The number of tourists visiting Country C climbed gently in the first three years (from 1 million
to 3 million), followed by an upswing to 10 million before plateauing at 8 million in 2012.
1.15. Recycled materials (Road to IELTS test 3) 1.
Vào năm 2010, số lượng người đến công viên giao động trước khi tăng lên nhanh để đạt đỉnh ở
mốc 200 người vào năm 2012
Gợi ý: fluctuated before rising steeply, reach a peak of
Answer: In 2010, the number of people visiting the park fluctuated before rising steeply to reach a peak of 200 in 2012. 2.
Vào năm 2010, một nửa người dân trong thị trấn đến công viên; trước khi giảm xuống đáy 50
người vào năm 2012, số liệu tăng dần lên 80 người vào 2015.
Gợi ý: dipping to a low of, gradually decreased
Answer: In 2010, half of the town's population visited the park before dipping to a low of 50 people in
2012, with the figures gradually decreasing to 80 in 2015. 3.
Mặc dù sự tăng lên về số lượng người dân trong thị trấn đến công viên vẫn tiếp diễn liên tục, tốc
độ tăng là rất chậm, tăng lên từ 70 lên 76 người trong suốt quãng thời gian.
Gợi ý: constant, rising from…to… Answer:
Although the continuous increase in the number of townspeople visiting the park persisted, the rate of
growth was very slow, rising from 70 to 76 people over the period.
1.16. Bakery sales (Road to IELTS test 4)
1. Nhìn chung, bút chì có lợi nhuận cao hơn tẩy, nhưng doanh thu của bút chì kết thúc thời kì bằng một
sự giảm nhanh, kết thúc dưới cả tẩy.
Gợi ý: more profitable, ended the period in steep decline, ending up even below…
Answer : Overall, pencils were more profitable than erasers, but the pencil sales ended the period in
steep decline, ending up even below eraser sales. 2.
Vào năm 2010, doanh số của bút chì ở mức 1 triệu, nhưng số liệu này giảm còn 500 nghìn năm
2012 vào giao động ở giữa khoảng 200 nghìn và 100 nghìn cho đến 2015.
Gợi ý: were valued at, fell to, fluctuate between…and…,
Answer : In 2010, pencil sales were valued at 1 million, but these figures fell to 500 thousand in 2012
and fluctuated between about 200 thousand and 100 thousand until 2015. 3.
Bốn năm cuối cùng đã chứng kiến một cú nhảy về giá trị của bút chì khi kết thúc ở điểm mà món
hàng này đã đạt ở đầu năm
Gợi ý: saw a jump, finish where it was at the beginning of the year
Answer : The last four years witnessed a jump in the value of pencil sales, finishing where they were at the beginning of the year. 4.
Doanh số bút bi đi theo một xu hướng khá khác.
Gợi ý: followed quite a different pattern
Answer: The sales of ballpoint pens followed quite a different pattern. 14 about:blank 15/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS 5.
Vào năm 2010, danh số bút bi đứng ở mức 2 triệu nhưng nhanh chóng tăng lên 2.5 triệu vào 2012
và ổn định cho đến năm 2015, thời điểm mà sau đó doanh thu đã tụt dốc xuống 1 triệu vào 2017.
Gợi ý:quickly rose to, remained stable, after which they plunged to
Answer : In 2010, sales of ballpoint pens stood at 2 million but quickly rose to 2.5 million in 2012 and
remained stable until 2015, after which they plunged to 1 million in 2017. 6.
Doanh số bút chì bình ổn sau đó nhưng tăng mạnh ở 2 năm cuối và vượt qua tẩy ở mức 5 triệu.
Gợi ý: levelled off but went up sharply
Answer : Pencil sales leveled off afterward but went up sharply in the last 2 years, surpassing eraser sales at the 5 million mark. 15 about:blank 16/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS 2. BAR CHART
2.2. Simon - Marriages and divorces
1. Phần lớn người dân sử dụng phương tiện cá nhân đi làm, nhưng phần trăm của người sử dụng
xe máy cao hơn vào năm 2010
Gợi ý: The majority of, the proportion of
Answer: The majority of the people use private vehicles to go to work, but the proportion of those
who use motorcycles was higher in 2010.
2. Số lượng người sử dụng ô tô vẫn ổn định vào năm 2010, nhưng giảm xuống còn 10 triệu người vào năm 2015 .
Gợi ý: remain stable, fell to
Answer: The number of people using cars remained stable in 2010, but fell to 10 million in 2015.
3. Trái lại, số lượng người sử dụng xe buýt đạt đỉnh vào năm 2012, vào khoảng 2 triệu người, trước
khi trở lại mốc 1.2 triệu người vào cuối giai đoạn khảo sát.
Gợi ý: In contrast, fall back to
Answer: In contrast, the number of people using buses peaked in 2012, at around 2 million, before
falling back to 1.2 million by the end of the survey period.
4. Khoảng 15% người dân sử dụng xe buýt đi làm vào năm 2010, nhưng số liệu này giảm xuống
còn dưới 10% cho đến năm 2015. Cùng thời điểm đó, phần trăm người sử dụng xe máy và ô tô tăng thêm 10%.
Gợi ý: At the same time, in total
Answer: Around 15% of the population used buses to commute in 2010, but this figure dropped to
below 10% by 2015. At the same time, the percentage of people using motorcycles and cars increased by 10%.
2.3. Simon - Levels of participation
1. Ba biểu đồ cột thể hiện số lượng học sinh theo học Đại học, học Cao đẳng và học sinh theo học
nghề. Số liệu được đưa từ năm 2010 đến 2020.
Gợi ý: The three bar charts show, Figures are given for
Answer: The three bar charts show the number of students enrolled in university, college, and
vocational education from 2010 to 2020.
2. Rất rõ ràng từ biểu đồ rằng số liệu học sinh theo học trường A nhiều hơn trường B Gợi ý: much higher than
Answer: It is very clear from the charts that the number of students enrolling school A is much
higher than those in school B.
3. Số lượng học sinh học Đại học là 3 triệu người, với một sự giảm nhẹ về số lượng học sinh ra
được trường từ 2010 đến 2015. Mặt khác, số lượng học sinh theo học nghề tăng từ gần 200.000
học sinh vào năm 2010 lên khoảng 420.000 học viên vào năm 2015. 16 about:blank 17/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
Gợi ý: with only a slight increase, On the other hand, rose from…to….
Answer: The number of university students was 3 million, with only a slight decrease in the
number of graduates from 2010 to 2015. On the other hand, the number of vocational students
rose from nearly 200,000 in 2010 to approximately 420,000 in 2015.
4. Từ 2015 đến 2018, Số lượng học sinh học Cao đẳng gần như tăng gấp đôi lên khoảng 2 triệu người. Gợi ý: almost, double
Answer: From 2015 to 2018, the number of college students almost doubled to around 2 million.
5. Học Đại học chứng kiến một sự tăng trưởng nhanh, đạt 7 triệu người trong năm 2018. Trái lại,
số lượng người học Cao đẳng vẫn giữ ở mức 2 triệu người và học nghề giảm từ 420.000 học viên xuống 300.000 học viên.
Gợi ý: In contrast, decline
Answer: University enrollment witnessed rapid growth, reaching 7 million in 2018. In contrast,
the number of college students remained at 2 million, and vocational students declined from 420,000 to 300,000. 2.4. Simon - Consumer good
1. Có 5 triệu người trẻ sử dụng xe buýt mỗi tháng, đây là con số cao nhất trong biểu đồ. Trái lại,
người già là nhóm tuổi ít tham gia giao thông nhất, với 800.000 người.
Gợi ý: The highest figure shown on the chart, The lowest overall….
Answer: The highest figure shown on the chart is 5 million young people using buses per
month. In contrast, the elderly are the group with the lowest overall usage, at 800,000.
2. Số liệu cho người già là bằng nhau ở việc sử dụng xe buýt và xe đạp, ở mức 420.000 người. Gợi ý: were the same in
Answer: The figures for the elderly were the same in their use of buses and bicycles, at 420,000.
3. Trong khi có người trẻ sử dụng xe máy nhiều hơn người già, người trung niên lại ưu tiên việc
sử dụng ô tô. Số lượng người già sử dụng xe máy , khoảng 120.000 người, là số liệu thấp nhất
xuất hiện trong biểu đồ.
Gợi ý: the lowest figure shown on the chart
Answer :While young people use motorcycles more than the elderly, middle-aged people
prioritize the use of cars. The number of elderly using motorcycles, around 120,000 people, is
the lowest figure shown on the chart. 2.5. Simon - House prices
1. Giá xăng trải qua một sự thay đổi lớn nhất từ trước đến nay trong giai đoạn 12 năm.
Gợi ý: experienced by far the greatest changes
Answer: Fuel prices experienced by far the greatest changes over the 12-year period.
2. Trong 10 năm từ sau năm 2000, giá thành một lít xăng ở Nga và Anh giảm khoảng 10%, trong
khi giá xăng ở Úc giảm 7%. Trái lại, giá tăng khoảng 6 % ở Trung Quốc và Ấn Độ. 17 about:blank 18/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
Gợi ý: Over the … years after …, dropped by, went down by, rose by
Answer: Over the 10 years after 2000, the price of a liter of fuel in Russia and the UK dropped by
around 10%, while the price in Australia went down by 7%. In contrast, the price rose by around 6% in China and India.
3. Ở giữa năm 2000 và 2012, giá xăng ở Anh nhảy lên 10% so với năm 1998.
Gợi ý: jumped to, ….above the….
Answer: In the mid-2000s, fuel prices in the UK jumped to 10% above the 1998 level.
4. Người mua ô tô ở châu Phi phải trả nhiều hơn đáng kể, với mức giá nhảy lên 10% so với năm
1998, nhưng giá ô tô ở châu Âu ở mức rẻ hơn so với năm 1998.
Gợi ý: prices rising to. .above the…., remained cheaper
Answer: Car buyers in Africa had to pay significantly more, with prices rising to 10% above the
1998 level, but car prices in Europe remained cheaper compared to 1998.
5. Giá ô tô ở Việt Nam tăng lên 3%, trong khi giá ở Trung Quốc vẫn giữ nguyên. Gợi ý: remained stable
Answer: Car prices in Vietnam increased by 3%, while in China, they remained stable. 2.6. News Consumption
1. Xu hướng đáng kể nhất là sự đi xuống lớn ở số người sử dụng 1 điện thoại.
Gợi ý: the most noticeable trend
Answer: The most noticeable trend is the significant decline in the number of people using just one phone.
2. Số người sử dụng 1 điện thoại chứng kiến một sự đi xuống từ 20 triệu năm 2010 còn 10 triệu
trong suốt 3 năm. Trái lại, số lượng người sử dụng 3 điện thoại tăng từ 2 triệu lên 5 triệu vào năm
2015 và sau đó chứng kiện một sự tăng mạnh lên 10 triệu cho đến 2017.
Gợi ý: saw a collapse from. to. , grew from…to…, saw a massive rise
Answer: The number of people using one phone saw a collapse from 20 million in 2010 to 10
million over the course of 3 years. In contrast, the number using 3 phones grew from 2 million
to 5 million by 2015 and then saw a massive rise to 10 million by 2017.
3. Số liệu cho người sử dụng 2 điện thoại gần như không thay đổi, giữ vững sự ổn định ở mức 4 triệu.
Gợi ý: saw almost no change. holding steady
Answer :The figures for people using 2 phones saw almost no change, holding steady at around 4 million.
4. Số người sử dụng 4 điện thoại có một sự đi xuống lớn từ 2010 đến 2012 (từ 900 nghìn 120 nghìn),
nhưng số liệu được tiếp nối bởi một sự tăng lên nhẹ lên 220 nghìn người vào năm 2015. Gợi ý: a sizable decline
Answer :The number of people using 4 phones experienced a sizable decline from 2010 to 2012
(from 900,000 to 120,000), but the figures were then followed by a slight increase to 220,000 by 2015. 18 about:blank 19/50 15:25 5/9/24
Answer KEY AM- Ielts Sharpening-skil s-for- Ielts-Writing-task-1- Final
Sharpening skills for IELTS Writing task 1 – Answer key | A&M IELTS
5. Đáng lưu ý rằng vào năm 2015, sử dụng 1 điện thoại là cách dùng được yêu thích nhất với một
khoảng cách 1,2 triệu người giữa chúng và cách dùng phố biến thứ 2- sử dụng 3 điện thoại, ở mức 3,4 triệu người.
Gợi ý: a …. gap between this and the next most popular
Answer: Notably, in 2015 using one phone was the most popular option, with a 1.2 million gap
between this and the next most popular - using 3 phones, at 3.4 million.
6. Vào năm 2019, sử dụng 1 điện thoại vẫn là cách dùng phổ biến nhất, nhưng ở một vị trí thứ 2 rất
gần là sử dụng 3 điện thoại, và sự khác biệt đã được thu hẹp lại còn 500 nghìn người - 4.5 triệu so với 4 triệu.
Gợi ý: a close second, had narrowed to …
Answer: By 2019, using one phone was still the most common, but using 3 phones was a close
second, and the difference had narrowed to just 500,000 - 4.5 million versus 4 million. 2.7. Global Urbanization
1. Giữa năm 2000 và 2005, phần trăm người sử dụng xe máy ở thị trấn A tăng gấp đôi từ 20 lên
40%, trong khi số liệu của xe đạp tăng 8%. Gợi ý: double (v), whereas
Answer: Between 2000 and 2005, the percentage of people using motorcycles in Town A doubled
from 20% to 40%, whereas the figure for bicycles increased by 8%.
2. Vào năm 2008, phần trăm sử dụng xe ô tô sẽ tiếp tục tăng ở tốc độ như cũ, với sự tăng lên 34%,
trong khi với xe máy, sự thay đổi sẽ chậm hơn, tăng 2%
Gợi ý: grow at the same speed
Answer: By 2008, the percentage using cars would continue to grow at the same speed,
increasing to 34%, while for motorcycles, the change would be slower, increasing by 2%. 2.8 Brazilian Weather
1. Độ tuổi đi học trung bình tại các nước này không quá dao động Gợi ý: no so variable
Answer :The average age for attending school in these countries is not so variable.
2. Số lượng trẻ dưới 12 tuổi đi học trong 10 năm này giao động từ 42.000 đến 50.000. Gợi ý: vary fro m
Answer :The number of children under 12 years old attending school in these 10 years varied from 42,000 to 50,000.
3. Táo là loại quả ít phổ biến hơn ở đất nước này, với tối đa 500 quả được bán vào năm 1942.
Gợi ý: less common, with a maximum of ….
Answer :Apples are a less common type of fruit in this country, with a maximum of 500 sold in 1942.
4. Phần trăm cặp đôi đến rạp chiếu phim vào buổi tối giao động từ 420.000 đến 600.000 người vào năm 2019 Gợi ý: vary from 19 about:blank 20/50