Hệ thống gương trên xe Hyundai Accen 2015 | Báo cáo cá nhân Công nghệ kĩ thuật Ô tô Trường đại học sư phạm kỹ thuật TP. Hồ Chí Minh

Báo cáo này cung cấp thông tin về các sơ đồ mạch điện của hệ thống gương chiếu hậu trên xe Hyundai Accent 2015 bằng cách chia chúng thành sơ đồ mạch điện cho từng hệ thống. Sơ đồ đấu dây cho mạch điện từng hệ thống được chỉ ra từ điểm cấp nguồn (từ ắc quy) đến từng điểm nối mát (tất cả các công tắc trong sơ đồ mạch điện ở vị tri OFF). Dùng phần “Vị tri của rơle” và “Vị tri các chi tiết” để tìm các chi tiết, hộp nối và giắc nối, Tài liệu giúp bạn tham khảo, ôn tập và đạt kết quả cao. Mời bạn đọc đón xem!

TRƯỜNG ĐẠI HỌC SƯ PHẠM KỸ THUÂT THNH PHỐ HỒ CHI MINH
KHOA CƠ KHÍ ĐỘNG LỰC
BÁO CÁO CÁ NHÂN-HỆ THỐNG GƯƠNG
TRÊN XE HYUNDAI ACCEN 2015
HYUNDAI ACCENT 2015
GVHD: ThS. Nguyễn Thành Tuyên
SVTH: Nguyễn Tài Minh T 20142139
Tp. Hồ Chi Minh, tháng 06 năm 2023
1
LỜI NÓI ĐẦU................................................................................................................................3
I. MỘT SỐ LƯU Ý VỀ KÝ HIỆU, GIẮC CẮM TRONG SƠ ĐỒ MẠCH ĐIỆN...................4
1. CONNECTOR CONFIGURATIONS...............................................................................4
2. CONNECTOR VIEW AND NUMBERING ORDER.....................................................4
2. NUMBERING ORDER:...................................................................................................5
II. SƠ ĐỒ MẠCH ĐIỆN:..............................................................................................................9
1. Sơ đồ hệ thống điều khiển gương :....................................................................................9
2. Nguyên lý hoạt động của hệ thống gương:.....................................................................10
III. Giắc cắm, vị trí và hướng dẫn đo kiểm...............................................................................11
1. Giắc cắm, công tắc thực tế..............................................................................................11
2. Hướng dẫn đo kiểm hệ thống:.........................................................................................12
2
LỜI NÓI ĐẦU
Báo cáo này cung cấp thông tin về các đồ mạch điện của hệ thống gương chiếu hậu
trên xe Hyundai Accent 2015 bằng cách chia chúng thành đồ mạch điện cho từng hệ
thống.
đồ đấu dây cho mạch điện từng hệ thống được chỉ ra từ điểm cấp nguồn (từ ắc quy)
đến từng điểm nối mát (tất cả các công tắc trong sơ đồ mạch điện ở vị tri OFF).
Dùng phần “Vị tri của rơle” và “Vị tri các chi tiết” để tìm các chi tiết, hộp nối và giắc nối,
dây điện giắc nối dây điện điểm nối mát của hệ thống. Để hiểu hơn sự nối dây
bên trong hộp nối, hãy xem sơ đồ đấu dây bên trong của hộp nối.
Dây điện liên quan đến các hệ thống khác được chỉ ra trong mỗi hệ thống bằng mũi tên
(từ..., đến...).
3
4
E37-2 E38 E39 E42
1
21
1
2
E46 E47 EM01
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11
21
I. MỘT SỐ LƯU Ý VỀ KÝ HIỆU, GIẮC CẮM TRONG SƠ ĐỒ MẠCH ĐIỆN
1. CONNECTOR CONFIGURATIONS
This section shows the cavity or terminal locations in all the multi-pin connectors shown in the
schematic diagrams. It will help you to locate check points, together with the wire colors and
terminal numbers in the schematic. The configuration drawings show the connector view as seen
from acomponent after the harness connector has been disconnected. When more than one
connector is connected to a component, the connectors are all shown together. Bothhalves of in-
line connectors are shown together.
4
3 2 1
2
A
5
3 2 1
8 7 6 5 4
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 1 20 21 22
Female Male Remarks
Actual
Illustration
Locking point
Housing Pin
It is not the shape of the connector
housing, but the connector pin
that distinguishes between male or
female connectors.
When numbering female and male
connectors, refer to the numbering
order in the following table.
Some connectors may not follow this
method of numbering order.
For individual detailed numbering, refer
to the CONNECTOR
CONFIGURATIONS.
Illustration in the
Shop manual
3 2 1
6 5 4
1 2 3
4 5 6
NOTE :
UNLESS OTHERWISE STATED, ALL CONNECTOR VIEWS ARE FROM THE TERMINAL
SIDE OF THE CONNECTOR.
3.
NUMBERING ORDER:
6
Numbering order
Female Connector
3 2 1
6 5 4
Numbered in order from upper right to lower
left
Male Connector
1 2 3
4 5 6
Numbered in order from upper left to lower
right
SYMBOLS
The symbols and abbreviations explained in this section are used throughout the manual.
SYMBOLS IN SCHEMATIC
Components Diode
A solid line means the entire
component is shown.
A broken line indicates only
part of the component is
shown.
This diode allows current to
flow only in the direction of
the arrow.
Fuse and Fusible link
This means power is supplied
with the ignition on position.
STOP
LAM
P
SWIT
CH
Closewit
h pedal
depresd
The name of the
component appears next
to its upper right corner.
Notes about component
FUSE
DASH
FUSE BOX
7
HOT IN ON
Male
connector
10M05-2
Female
connector
FUSIBLE PINK LINK B
30 A
This
means the
s hort bar connects to other
fuses.
fun
cti
on
foll
ow
its
na
me
.
0.5L/W
Identification
Current rating
Connectors
Connector number
Connector cavity
number
ENGINE
COMPARTMET
RELAY
BOX
This means the connector con-
nects directly to the
component.
Circuit Breaker
This indicates the
connector connects to a
lead (pigtail), wired
directly to the com-
ponent.
Basically a reusable fuse, a circuit
breaker will heat and open if too
much current flows through it.
Some units automatically reset
when cool, others must be manu-
ally reset.
This indicates a screw terminal
on the component.
8
HOT AT ALL
TIMES
0.85B
FUSE 10
10A
0.5L/W
HOT IN ON
See Ground Distribution on
page SD-23
SM05
0.5G
0.5G 0.5G
Transaxle
Automatic Manual
Transaxle
0.5R 0.5Y/L
3 1
0.5R0.5Y/L
0.5B
Wires
0.5Y/R
A wavy line means the
wire is broken but
is to be continued.
Wire insulation is
yellow with a red
strip.
DASH FUSE BOX
From C52
on page
SD-76
To MC02 on
page SD-77
Current path is continued on
the same page or another
page.
The arrow shows the direction
of current flow. You should
look for the "A" in the marked
position.
Splices
See Power
Distribution on
page SD-15
Where separate wires join,
only the splice is shown: for
details on the additional
wiring, refer to the circuit
listed.
Name of
Circuit
A wire connects to another
circuit. The wire is shown
again on that circuit which
the arrow is pointing.
A broken line means only
some of the circuit is shown:
refer to the circuit listed for
the com- plete schematic.
0.5
L
0.5
L
Ground - "G"
Splice number
Splices are numbered and shown
as a dot with circle. The exact
location and connection of these
splices may vary among vehicles.
G06
Wire choices for options or
dif- ferent models are
labeled and shown with a
"choice" bracket like this.
G06
This symbol means the end
of the wire is attached to a
metal part of the vehicle.
This ground symbol (dot and 3
lines overlapping the compo-
nent) means the housing of the
component is attached to a
metal part of the vehicle.
Shield Wire
This represents RFI (Radio Fre-
quency Interference) Shielding
9
A
A
0.5R
around a wire. The shielding is
always connected to ground.
MC01
This dashed line means the
R(red) and Y/L(yellow/blue)
wires are both in connector MC01.
G06
EGI002C
WIRE COLOR ABBREVIATIONS
The following abbreviations are used to identify wire colors in the circuit schematics.
Symbol Color of wire Symbol Color of wire
B
Black
O
Orange
Br Brown
P
Pink
G
Green
R
Red
Gr Gray
W
White
L
Blue
Y
Yellow
Lg Light green
10
Switches Joint Connectors
These switches move together:
a dashed line shows a mechani-
cal connection between them.
4M03
This is a connector showing
the joining wires.
1 2 3M03
Relays
Indicator
This is a relay shown with no
current flowing through its
coil. When a current flows
through coil, contact will
toggle.
This indicates seat belt warning
indicator continues to other
indi- cators within instrument
cluster.
Indicators
SEAT BELT
WARNING
This is an indicator which
INDICATORdisplays the lighted symbol.
Normally open contact
Normally closed contact
II. SƠ ĐỒ MẠCH ĐIỆN:
1. Sơ đồ hệ thống điều khiển gương :
11
Figure 1: SƠ ĐỒ HỆ THỐNG GƯƠNG
2. Nguyên lý hoạt động của hệ thống gương:
12
III. Giắc cắm, vị trí và hướng dẫn đo kiểm
1. Giắc cắm, công tắc thực tế
Figure 2: CÔNG TẮC ĐIỀU KHIỂN GƯƠNG
2. Hướng dẫn đo kiểm hệ thống:
13
Figure 3: SƠ ĐỒ CHÂN GIẮC CẮM CỦA CÔNG TẮC ĐIỀU KHIỂN
GƯƠNG
15
| 1/15

Preview text:

TRƯỜNG ĐẠI HỌC SƯ PHẠM KỸ THUÂT THNH PHỐ HỒ CHI MINH
KHOA CƠ KHÍ ĐỘNG LỰC
BÁO CÁO CÁ NHÂN-HỆ THỐNG GƯƠNG
TRÊN XE HYUNDAI ACCEN 2015
HYUNDAI ACCENT 2015 GVHD: ThS. Nguyễn Thành Tuyên
SVTH: Nguyễn Tài Minh Trí 20142139
Tp. Hồ Chi Minh, tháng 06 năm 2023 1
LỜI NÓI ĐẦU................................................................................................................................3
I. MỘT SỐ LƯU Ý VỀ KÝ HIỆU, GIẮC CẮM TRONG SƠ ĐỒ MẠCH ĐIỆN...................4

1. CONNECTOR CONFIGURATIONS...............................................................................4
2. CONNECTOR VIEW AND NUMBERING ORDER.....................................................4
2. NUMBERING ORDER:...................................................................................................5
II. SƠ ĐỒ MẠCH ĐIỆN:..............................................................................................................9
1. Sơ đồ hệ thống điều khiển gương :....................................................................................9
2. Nguyên lý hoạt động của hệ thống gương:.....................................................................10
III. Giắc cắm, vị trí và hướng dẫn đo kiểm...............................................................................11
1. Giắc cắm, công tắc thực tế..............................................................................................11
2. Hướng dẫn đo kiểm hệ thống:.........................................................................................12 2 LỜI NÓI ĐẦU
Báo cáo này cung cấp thông tin về các sơ đồ mạch điện của hệ thống gương chiếu hậu
trên xe Hyundai Accent 2015 bằng cách chia chúng thành sơ đồ mạch điện cho từng hệ thống.
Sơ đồ đấu dây cho mạch điện từng hệ thống được chỉ ra từ điểm cấp nguồn (từ ắc quy)
đến từng điểm nối mát (tất cả các công tắc trong sơ đồ mạch điện ở vị tri OFF).
Dùng phần “Vị tri của rơle” và “Vị tri các chi tiết” để tìm các chi tiết, hộp nối và giắc nối,
dây điện và giắc nối dây điện và điểm nối mát của hệ thống. Để hiểu rõ hơn sự nối dây
bên trong hộp nối, hãy xem sơ đồ đấu dây bên trong của hộp nối.
Dây điện liên quan đến các hệ thống khác được chỉ ra trong mỗi hệ thống bằng mũi tên (từ..., đến...). 3 4
I. MỘT SỐ LƯU Ý VỀ KÝ HIỆU, GIẮC CẮM TRONG SƠ ĐỒ MẠCH ĐIỆN
1. CONNECTOR CONFIGURATIONS
This section shows the cavity or terminal locations in all the multi-pin connectors shown in the
schematic diagrams. It will help you to locate check points, together with the wire colors and
terminal numbers in the schematic. The configuration drawings show the connector view as seen
from acomponent after the harness connector has been disconnected. When more than one
connector is connected to a component, the connectors are all shown together. Bothhalves of in-
line connectors are shown together. E37-2 E38 E39 E42 4 3 2 1 1 21 1 2 E46 E47 EM01 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 3 2 1
22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 21 8 7 6 5 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 1 20 21 22 2A 5 Female Male Remarks Actual
It is not the shape of the connector Illustration Locking point housing, but the connector pin
that distinguishes between male or female connectors. When numbering female and male
connectors, refer to the numbering Housing Pin order in the following table.
Some connectors may not follow this method of numbering order.
For individual detailed numbering, refer to the CONNECTOR Illustration in the CONFIGURATIONS. Shop manual 3 2 1 1 2 3 6 5 4 4 5 6 NOTE :
UNLESS OTHERWISE STATED, ALL CONNECTOR VIEWS ARE FROM THE TERMINAL SIDE OF THE CONNECTOR.
3. Numbering order Female Connector
Numbered in order from upper right to lower left 3 2 1 6 5 4 Male Connector
Numbered in order from upper left to lower right 1 2 3 4 5 6 NUMBERING ORDER: 6 SYMBOLS
The symbols and abbreviations explained in this section are used throughout the manual. SYMBOLS IN SCHEMATIC Components Diode A solid line means the entire This diode allows current to component is shown. flow only in the direction of the arrow. A broken line indicates only part of the component is shown. Fuse and Fusible link HOT IN ON This means power is supplied with the ignition on position. Closewit DASH FUSE BOX h pedal The name of the component appears next STOP depresd FUSE LAM to its upper right corner. P SWIT Notes about component CH 7 This s hort bar connects to other means the fuses. fun 0.5L/W Identification cti on Current rating foll ow its na me . Connectors HOT AT ALL TIMES ENGINE Male COMPARTMET connector RELAY 10M05-2 Connector number BOX Female connector Connector cavity number FUSIBLE PINK LINK B 30 A This means the connector con- nects directly to the component. Circuit Breaker This indicates the
Basically a reusable fuse, a circuit connector connects to a
breaker will heat and open if too lead (pigtail), wired directly to the com- much current flows through it.
Some units automatically reset ponent.
when cool, others must be manu- ally reset.
This indicates a screw terminal on the component. 8 Wires HOT IN ON A wavy line means the DASH FUSE BOX 0.85B wire is broken but is to be continued. FUSE 10 10A Wire insulation is 0.5Y/R yellow with a red 0.5L/W strip. See Power Distribution on page SD-15 From C52 on page Current path is continued on SD-76 the same page or another page. A The arrow shows the direction Where separate wires join, of current flow. You should only the splice is shown: for look for the "A" in the marked details on the additional position. wiring, refer to the circuit listed. To MC02 on A page SD-77 Splices A wire connects to another 0.5 Splice number L circuit. The wire is shown 0.5R again on that circuit which SM05 the arrow is pointing. 0.5
Splices are numbered and shown Name of L
as a dot with circle. The exact Circuit
location and connection of these A broken line means only
splices may vary among vehicles. some of the circuit is shown:
refer to the circuit listed for the com- plete schematic. See Ground Distribution on Ground - "G" page SD-23 This symbol means the end of the wire is attached to a metal part of the vehicle. G06 G06 0.5G Wire choices for options or dif- ferent models are This ground symbol (dot and 3 labeled and shown with a Automatic Manual lines overlapping the compo- "choice" bracket like this. Transaxle Transaxle nent) means the housing of the component is attached to a metal part of the vehicle. 0.5G 0.5G Shield Wire
This represents RFI (Radio Fre-
quency Interference) Shielding 0.5R 0.5Y/L 0.5B 9 3 1 0.5R0.5Y/L
around a wire. The shielding is always connected to ground. This dashed line means the MC01 R(red) and Y/L(yellow/blue)
wires are both in connector MC01. G06 Switches Joint Connectors 4M03 These switches move together:
a dashed line shows a mechani- This is a connector showing cal connection between them. the joining wires. 1 2 3M03 Relays Indicator
This indicates seat belt warning indicator continues to other This is a relay shown with no
indi- cators within instrument current flowing through its Indicators cluster. coil. When a current flows SEAT BELT through coil, contact will WARNING This is an indicator which toggle.
INDICATORdisplays the lighted symbol. Normally open contact Normally closed contact EGI002C WIRE COLOR ABBREVIATIONS
The following abbreviations are used to identify wire colors in the circuit schematics. Symbol Color of wire Symbol Color of wire B Black O Orange Br Brown P Pink G Green R Red Gr Gray W White L Blue Y Yellow Lg Light green 10
II. SƠ ĐỒ MẠCH ĐIỆN:
1. Sơ đồ hệ thống điều khiển gương :
Figure 1: SƠ ĐỒ HỆ THỐNG GƯƠNG 11
2. Nguyên lý hoạt động của hệ thống gương: 12
III. Giắc cắm, vị trí và hướng dẫn đo kiểm
1. Giắc cắm, công tắc thực tế
Figure 2: CÔNG TẮC ĐIỀU KHIỂN GƯƠNG
Figure 3: SƠ ĐỒ CHÂN GIẮC CẮM CỦA CÔNG TẮC ĐIỀU KHIỂN GƯƠNG
2. Hướng dẫn đo kiểm hệ thống: 13 15